Kombinasjonen av digitale betalinger, kontaktløse transaksjoner og nedgang i kontantbruk vil fortsette å påvirke våre betalingstrender i 2025. I tillegg forventes det at butikker vil bruke generativ AI i større grad, som vil forbedre brukeropplevelsen. Les om betalingstrender i 2025.
Fristelsen til å handle varer på nett vil mest sannsynlig øke i 2025. Flere aktører vil ta i bruk generativ AI for å gi personlige tilpasninger basert på din profil. Produktforslag, innhold og kampanjer vil bli enda mer unikt ut fra dine behov.
Vi har allerede sett et glims av dette i 2024:
Men personlige tilpasninger er derimot ikke nok. Vi som forbrukere vil bli enda mer opptatt av at kjøpsreisen skal gå smidig. Merker forbrukere at det er vanskelig å utføre betalingen, er sjansen enda større for at vi stopper handelen.
- Jeg forventer å se mindre friksjon og mer smidighet for handler på nett. I tillegg vil mobilen fortsette å øke, både som salgskanal og betalingsverktøy.
I løpet av de siste årene har svindlere tatt i bruk kunstig intelligens som et verktøy for svindel. Selv om dette vil fortsette å være tilfelle, tyder tall på at merkevarer vil ta i bruk teknologien for å beskytte sine kunder i større grad. Ifølge Juniper Reseach anslås det at AI-baserte svindelverktøy vil spare bedrifter for over 11 milliarder dollar i løpet av 2025, som tilsvarer 122 milliarder norske kroner.
I tillegg vil det bli implementert flere autentiseringer enn tidligere. I 2025 forventes det at biometrisk autentisering blir en standardfunksjon for alle betalinger, fra mobile betalingsløsninger som Apple Pay og Google Wallet til bankapper til betaling med kredittkort.
Selv om vi kanskje vil se en nedgang i økonomiske svindler ved nettbetaling, er du selv ansvarlig for å redusere sjansen for å bli utsatt. Fremdeles anbefales det å bruke kredittkortet til netthandel. Da har du en ekstra trygghet dersom du blir svindlet.
I Norge er kontantbruken nærmest fraværende, og etter alle forutsetninger vil bruken av kontanter fortsette å reduseres. Forbrukere foretrekker elektroniske transaksjoner. Det forventes at færre også vil bruke det fysiske kortet, og heller ta i bruk digitale metoder.
Med andre ord går vi enda raskere mot et kontaktløs samfunn. Betalingskort, som debetkort og kredittkort, vil være den foretrukne betalingsmetoden og disse vil i enda større grad bli integrert i digitale betalingsløsninger.
Mot slutten av 2024 kunngjorde både DNB og Vipps nyheter som vil bidra til å øke mobilbetalingen i større grad:
Norske kunder har aldri vært så misfornøyde med sin bankopplevelse. EPSI har utført årlige undersøkelser over kundetilfredsheten i banksektoren i over 20 år, og tall fra 2024 viser at vi aldri har vært mer misfornøyde.
– I år [2024] er det tydelig at en del kunder reagerer negativt på at bankene rapporterer om solide overskudd, samtidig som både privatpersoner og bedrifter opplever økonomisk press, sier daglig leder Fredrik Høst til EPSI Norge.
Spesielt stor misnøye er det blant de store bankene, som havner nederst i kåringen. På bunn av listen finner vi Sbanken, etterfulgt av Danske Bank, DNB og Nordea.
På toppen av listen finner vi derimot internettbanken Bulder, hvor kunder virker å være langt mer fornøyde med bankens digitale løsninger og lånebetingelser. I tillegg er det flere utenlandske internettbanker som har kommet på banen og tilbyr attraktive betalingskort. I dag er det ingen norske banker som tilbyr debetkort med fordeler, men dette får du med blant annet:
I løpet av de siste årene har det blitt mer populært å ta i bruk løsninger som tilbyr «kjøp nå, betal senere». Klarna er den største aktøren i bransjen, men det kan ventes at slike betalingsløsninger vil bli enda strengere i fremtiden. Dette er for å forhindre at forbrukere ender opp med lån som de ikke kan tilbakebetale.
Tidligere i 2024 krevde Forbrukertilsynet at Klarna kredittvurderer alle kunder som ønsker å benytte seg av denne betalingsløsningen. Dette reduserer risikoen for at kunder pådrar seg gjeld de ikke kan betjene. Likevel vil faktumet at potensielle kjøpere må gjennom en slik prosess redusere attraktiviteten for betalingsmetoden.
Til tross for at selve betalingsløsningen kan bli i mindre grad brukt, kan selve Klarna-appen øke i popularitet. Ifølge Brite har Klarna potensialet til å bli en «superapp» hvor brukere benytter appen til å sammenligne priser og vilkår på tvers av regioner, plattformer og markedsplasser.
Som betalingsmetode i Klarna vil man kunne bruke ta i bruk kredittkortet, som gir flere fordeler. Man vil fortsatt kunne motta cashback (penger tilbake) eller bonuser fra kortet, samtidig som man får en smidig betalingsopplevelse. I tillegg til dette vil man få tak i produktene til billigst pris, samt at bruken av generativ AI vil gi bedre kundeopplevelse.
Merkevarer må jobbe hardere enn noensinne for å etablere en positiv og langsiktig kundelojalitet. Her har Klarna allerede et forsprang. Ifølge Mannfred Schulz, eder for Merchant Solutions hos Brite Payments, må betalingserfaringen møte forventingene til forbrukere om umiddelbare og sømløse betaligner.
– Brukeropplevelsen må være enestående. Hvis noe svikter i betalingsprosessen, kan tilliten forsvinne. [...] Og hvis kundene konsekvent har en god opplevelse, vil de stole på merkevaren og fortsette å bruke den, fordi de vet at den er pålitelig på alle deres handleplattformer.
I 2025 vil betalingstrender preges av økt bruk av digitale og kontaktløse løsninger, mens kontantbruk fortsetter å synke. Generativ AI vil spille en nøkkelrolle i å skape goge kundeopplevelser, som produktanbefalinger og kampanjer tilpasset individuelle behov. I tillegg vil mobilbetaling og integrasjon av kredittkort i apper som Vipps og Apple Pay styrke kontaktløse betalingsalternativer ytterligere.
Kundetilfredshet og smidige kjøpsreiser vil være avgjørende for å beholde lojalitet, og merkevarer må levere sømløse betalingsopplevelser for å holde på kunder. Svindelbekjempelse gjennom AI er også ventet å spare milliarder globalt, samtidig som det gir forbrukerne økt trygghet.
Registrer deg i dag for å motta de seneste nyhetene, tips og anbefalinger rett til din e-post!